niedziela, 9 marca 2014

How to find and recognize good stretching instructor? |Jak znaleźć i rozpoznać dobrego instruktora stretchingu?

(For English - scroll down)

Jak to często bywa w różnych dziedzinach życia, na rynku usług panuje wolna amerykanka. Co to oznacza? W skrócie sprowadza się to do tego, że często mamy do czynienia z osobami, które nie znają się na tym, co robią, wprowadzając klienta w duży błąd, kierując się jedynie korzyściami finansowymi. Nie inaczej jest w przypadku instruktorów stretchingu, dlatego należy bardzo dokładnie wybadać, gdzie i do kogo się udać Instruktorów stretchingu z prawdziwego zdarzenia jest bardzo mało. 

Idąc na zajęcia stretchingu, powierzamy swoje ciało oraz psychikę obcej osobie. Stretching to bardzo inwazyjne dla ciała i psychiki ćwiczenia, których złe wykonywanie może wpłynąć znacząco na zakres ruchów lub wręcz trwale uszkodzić ciało oraz spowodować nieodwracalne ubytki w psychice spowodowane kontuzją, nadużytym zaufaniem, urazą itp. Ze stretchingiem jest trochę jak z pójściem do lekarza, któremu wierzymy i ufamy, że chce dla nas jak najlepiej oraz że posiada umiejętności, jak również odpowiedni zakres wiedzy, by nas wyleczyć. Najczęściej udajemy się do lekarza poleconego, idziemy do dobrej placówki medycznej lub kierujemy się intuicją - dlaczego zatem nie postąpić inaczej w przypadku instruktora stretchingu? To nie jest zły trop. Ale nie zawsze, ponieważ:

- polecany instruktor może być instruktorem fajnym, miłym, ale nie koniecznie dobrym;

- dobra placówka, czyli studio tańca, klub fitness, może, ale nie musi zatrudniać specjalistów i czasem zdarza się popełnić błąd;

- intuicja może nas zawieść.
Poniżej znajdziecie kilka rad, na co i jak zwracać uwagę przy wyborze instruktora stretchingu i jak do poszukiwań podejść:

1. Kim jesteś i co chcesz osiągnąć? To bardzo ważne pytanie, które, zanim zacznie się szukać instruktora stretchingu, powinno się sobie zadać. Dlaczego? Odpowiedź na to pytanie determinuje cel, a dopiero gdy cel jest jasno określony, jest się w stanie dobrać odpowiednie środki do jego realizacji. Jeśli nie jesteś osobą, która posiada naturalne rozciągnięcie oraz przegięcie w kręgosłupie na poziomie cyrkowym, nie szukaj osób, które dzięki naturalnym predyspozycjom zajmują się sztuką cyrkową i uprawiają tzw. art of contortion (ekstremalne przegięcia kręgosłupa). Takie osoby nie rozumieją ograniczeń, które posiada 99,5% osób chodzących po tej planecie i te osoby oczywiście mogą być instruktorami, ale w 99% przypadków tylko dla takich osób, jakimi są one same. Nie oznacza to, że raz na ileś przypadków nie zdarza się osoba, która - posiadając takie zdolności swojego organizmu - jest w stanie wytłumaczyć innym, jak mogą dojść do swoich maksymalnych zakresów. Jednakże są to jedynie wyjątki potwierdzające regułę. Szukajcie osób, które dzięki pewnym predyspozycjom oraz bardzo wytrwałej, wieloletniej pracy potrafiły osiągnąć bardzo dużo, ponieważ stretching to praca nad ciałem na lata, jeśli nie na całe życie.

2. Instruktor stretchingu on-line? Każdy kursant/ człowiek to inne ciało, inne nawyki, inne reakcje, inne możliwości, inne przebyte kontuzje, ograniczenia psychiczne lub predyspozycje. Na samym początku najistotniejszy jest kontakt instruktora z ciałem, by móc poczuć jego strukturę - tego nie jest się w stanie zastąpić absolutnie niczym. Pod rękoma instruktor powinien poczuć gęstość mięśni, twardość poszczególnych ścięgien, sposób reagowania ścięgien na dotyk, to, w jakich momentach następuje napięcie mięśni, spłycenie oddechu itd. Podczas lekcji on-line jedyne, co "instruktor" tak naprawdę może zrobić, to :
- motywować;
- werbalnie wytłumaczyć, co i jak;
- ocenić postępy.

Jeśli jest się osobą, która rozciągała się wcześniej i chodziła na zajęcia stretchingu, czyli można uznać, że ma się pewne doświadczenie i rozumie się, na czym polega stretching, jakie procesy zachodzą podczas stretchingu itd., to można zdecydować się na dodatkowe lekcje on-line. W przypadku osób zupełnie początkujących instruktarz on-line jest dużym błędem. Już lepiej zainwestować pieniądze w zakup atlasu do anatomii oraz książki "Podstawy psychologii" Zimbardo i rozpocząć edukację na temat stretchingu od poznania ciała i reakcji na różne bodźce.

3. Głosy negatywne i pozytywne na temat instruktora. Kiedy już udało się znaleźć instruktora, ale nagle na jego temat słyszy się wiele sprzecznych opinii, nie pozostaje nic innego, tylko spróbować samemu. Dlaczego? Każdy bowiem ma prawo, by kogoś lubić lub nie, nie każdy musi akceptować styl prowadzenia zajęć, nie każdy musi umieć rozpoznać dobrego lub złego instruktora. To Ty i tylko Ty masz się czuć dobrze na zajęciach, zatem dlaczego masz słuchać innych? Inni niech zajmą się sobą, a Ty posłuchaj siebie. W większości szkół, studio, klubów masz opcję wykupienia pojedynczego wejścia na zajęcia - no to do roboty - nie leń się i sprawdź wielu instruktorów. Przecież masz zamiar wydawać swoje pieniądze, poświęcać swój czas i chcesz osiągnąć jak najlepsze efekty i to nie kosztem zdrowia, zatem zainwestuj w znalezienie swojego instruktora.

4. Czy certyfikaty są ważne? Już od jakiegoś czasu mamy deregulację ( zarówno w Polsce, jak i innych krajach) , czyli instruktorzy nie potrzebują mieć żadnych papierów, by być instruktorami. Nie oceniam tego ani jako zjawisko negatywne ani pozytywne - tak po prostu jest, a dla instruktora kierującego się etyką instruktora to nie ma znaczenia. Wybierając instruktora należy jednak zwrócić uwagę na to, jaką drogę przebył instruktor, czego się uczył, gdzie się uczył, jak długo jest instruktorem, w jakich miejscach był instruktorem itd.. Cała historia wiele mówi o danym instruktorze i może być wyznacznikiem tego, jakim jest instruktorem, ponieważ nasza historia to nasze doświadczenia i popełniane i naprawiane błędy i wyciąganie wniosków na przyszłość.

5. Na co zwracać uwagę podczas lekcji próbnej stretchingu?

- ciało instruktora - ciało osoby pracującej nad ciałem i nad ciałami innych jest jego wizytówką. Osoby zajmujące się stretchingiem, które znają i stosują wszystkie rodzaje stretchingu, są zazwyczaj bardzo smukłe i mają długie mięśnie, czyli nie są "napakowane", ponieważ mięśnie rozciągane wydłużają się, a stretching izometryczny sprawia, że mięśnie głębokie stają się bardzo silne i długie, powstaje specyficzna rzeźba przypominająca ciało baletowe, ale nie przesadnie chude.

- zainteresowanie nowa osobą na zajęciach - instruktor powinien chociaż na chwilę bardziej skupić uwagę na nowej osobie na zajęciach i, tłumacząc poszczególne ćwiczenia, powinien głównie zwracać się do nowej osoby, nie pomijając przy tym innych. Dodatkowo konieczny jest krótki "wywiad" - instruktor powinien dowiedzieć się, dlaczego osoba przyszła na zajęcia, co chce osiągnąć, z czym ma problemy, jakie przebyła kontuzje itp.

- dokładne tłumaczenie ćwiczeń - skąd kursant ma wiedzieć, co i jak ma robić, jakich mięśni ma używać, jak stać itd.? Przecież właśnie po to przychodzi na zajęcia, bo nie wie i instruktor, poza pokazywaniem ćwiczeń, z najwyższą starannością powinien tłumaczyć każde ćwiczenie. Tak, aby można było niemalże każde ćwiczenie wykonać bez patrzenia na instruktora.

- podchodzenie i poprawianie - instruktor nie jest od tego, by sobie razem z kursantami ćwiczyć i narzucać swoje tempo na zajęciach, tylko jest po to, by instruować innych. Dlatego instruktor powinien poświęcić przy każdym ćwiczeniu każdej osobie choć odrobinę czasu, by ją poprawić, "docisnąć", od nowa ustawić, zalecić inne ćwiczenie, jeśli istnieje taka potrzeba i konieczność.

- język, którym się posługuje - instruktor znający się na rzeczy podczas tłumaczenia będzie używał fachowego słownictwa, czyli nomenklatury charakterystycznej dla danej dziedziny. Dodatkowo jeszcze będzie tłumaczył, co mówi, ponieważ doskonale wie, że większość kursantów może nie rozumieć tego języka. Przykłady:

- powięź mięśniowa;
- skurcz koncentryczny i skurcz ekscentryczny;
- stretching izometryczny;
- odruch bezwarunkowy;
- układ przywspółczulny;
- kość kulszowa;
- mięsień dwugłowy uda;
- przestrzeń międzykręgowa;
to tylko niektóre z licznych przykładów nazw czy terminów używanych podczas dobrych zajęć ze stretchingu.

- zróżnicowane podejście - każdy kursant wymaga innego podejścia, ponieważ na niektórych dobrze działa motywujące pokrzykiwanie, do innych trafia szeptanie, inni chcą usłyszeć miłe słowo, innym wystarczy spojrzenie, a jeszcze innych trzeba zostawić w spokoju. Traktowanie wszystkich na jedna modłę zwyczajnie się nie sprawdza i jest błędem, ponieważ instruktor jest dla innych, a nie dla siebie.

- pewność siebie - jeśli na zajęciach pojawia się wahanie, zmiana ćwiczenia w trakcie trwania, bo
"może jednak inne ćwiczenie będzie lepsze", a właściwie to instruktor nie wie, co chciał zrobić, to może oznaczać tylko jedno - instruktor nie jest przekonany do swoich umiejętności lub brak odbytych praktyk uniemożliwia poprawne wykonywanie zawodu. Instruktor jest osobą, która ma się znać na rzeczy i narzucać tryb zajęć oraz kolejne ćwiczenia w sposób umiejętny i bez dyktatury. Pewność siebie, ale nie arogancja, jest wizytówką doświadczenia oraz wiedzy instruktora.

- wyczucie - podczas stretchingu następują odruchy warunkowe i bezwarunkowe, często ma się do czynienia z płaczem, krzykiem, zgrzytaniem zębami itd. Instruktor poza tym, że musi pewnie docisnąć, przytrzymać (czyli mieć dużo siły), musi również posiadać ekstremalne wyczucie dzielące się na dwa rodzaje:

a) fizyczne - w ciele podczas stretchingu zachodzi wiele zmian, jedną z nich może być nagłe usztywnienie ścięgien wynikające z poprawnie działającego układu nerwowego, wówczas należy zareagować w odpowiedni sposób;

b) psychiczne - krzyki, płytkie oddechy, płacz, drapanie, mówienie "dość" - z takimi reakcjami kursantów można mieć do czynienia codziennie i tylko wyczucie w połączeniu z doświadczeniem jest instruktorowi w stanie powiedzieć, czy "dość" to naprawdę "dość" i czy źrenice oka powiększyły się za bardzo (podczas zjawiska bólu występują różne reakcje organizmu, powiększenie źrenic jest jedną z nich) i naprawdę należy przerwać tzw. dociskanie kursanta.

To tylko niektóre z rzeczy, na które warto zwrócić uwagę, jednakże pokazują one dość dobre jakiej analizy wypadałoby dokonać przy wyborze właściwego instruktora. Na pewno dodatkowo warto stale się edukować na temat stretchingu i szukać informacji dotyczących rozciągania, ponieważ im więcej wiemy, tym łatwiej jest nam zweryfikować czyjąś wiedzę. Nie wolno pozwolić sobie na bycie kompletnym laikiem, gdyż można trafić w bardzo nieodpowiednie ręce i nie zdawać sobie z tego sprawy, a to może odbić się zarówno na naszym ciele, jak i psychice i jak juz pisałam - spowodować nieodwracalne skutki. .

MIŁEGO ROZCIAGANIA !!!

///

ENGLISH VERSION



It often happens in different areas of life, that is as well in services market - there are no rules. What does it mean? In a nutshell it comes down to the fact that we often deal with people who are not specialists – they are not really sure of what they are doing, misleading the customer, only taking care of their financial benefits. There is no difference in the stretching instructors’ area, so this is why you should wisely explore where and who to go to in order to get the best quality services – safe services. A genuine stretching instructor is a very hard to find nowadays.

When you choose to take part in stretching classes, you entrust your body and mind to a stranger. Stretching is an extremely invasive form of exercise to the body and mind, poorly performed exercise may significantly affect the range of motion or even permanently damage the body and cause irreparable loss in the psyche due to injury, strain of confidence, resentment, etc. You could compare stretching to visit to a doctor, who we trust, believe and we are convinced that he wants the best for us and that he has the skills, as well as the appropriate knowledge to heal us. Most often we go to the doctor recommended by someone we trust, go to a good medical facility or simply our intuition guides us - so why not do the same with the stretching instructor? It is not a bad idea, but not always a wise one, because:

- Recommended instructor might be a nice one, but not necessarily good – professional; - A good facility that is a dance studio, fitness center, may or may not hire specialists and will occasionally make a mistake; - Our Intuition may fail us.

Below you will find some tips on how to find and what to pay attention to when choosing a stretching instructor and as well as search approaches:

1. Who are you and what do you want to achieve ? This is a very important question , before starting to look for a stretching instructor, you should definitely ask yourself such question. You ask why? The answer to this question determines the goal, and only when the target is clear, you are able to choose the appropriate means to achieve it . If you are a person who has a natural ability to stretch, and the inflection in the spine at the circus level , do not look for people who due to a natural capacity are in the circus industry and cultivate so called art of contortion (extreme inflection of the spine). Such people do not understand the limitations of 99.5 % of population on this planet and these people, of course, may be instructors, but in 99% of cases only to such extreme individuals like themselves. This does not mean that once in a while there may be a person who is having the extraordinary ability to stretch the body and is able to explain to others how they can reach their stretching maximum. However, these are only exceptions that prove the rule . Look for people who due to some capacity and thanks to being very persistent, and due to a long-term constant work could achieve a lot , because stretching requires ages of hard work with the body, if not a lifetime commitment.

2. On-line stretching instructor? Each student / person has a different body, different habits, reactions, abilities, various history of injuries, limitations or mental abilities. At the beginning the most important thing is the contact of the trainee with the instructor, so the stretching instructor is able to know the body structure - it is not possible to substitute it with anything else. At the hands instructor should feel the muscle density, hardness of particular tendons, and their response to the touch, in such moments muscles contract, shortness of breath occurs, etc. During the on-line lesson the only thing the "instructor" really can do is: 

- Motivate; 
- Verbally explain what to do and how to perform exercises; 
- Assess progress.

If you are a person who has been stretching before and attended stretching classes, which can be considered to have some experience and basic understanding what the stretching is as well as being aware of the processes that occur during stretching, etc., in such case you can think of an extra on-line lessons. In case of being a beginner on-line briefing is a big mistake. It would be better to invest money and purchase a book on the anatomy and the ‘Fundamentals of Psychology’ by Zimbardo and begin your education on stretching with the knowledge about body of and its response to various stimuli.

3. Negative and positive opinions about the instructor. Once you have managed to find an instructor, but suddenly you hear a lot of conflicting opinions about the instructor, there is nothing else, just try it yourself. Why? Everyone has a right to like or dislike someone, not everybody has to accept the style of teaching, not everyone is be able to recognize good or bad instructor. It is only you who has to feel comfortable during the stretching classes, so why should you listen to the others? Others - let them mind their own business your and you should listen to your inner voice -intuition. In most schools, studios, clubs you are giveb the option to purchase a single entry – go for it now – don’t be lazy and check out many instructors. After all, you're going to spend your money, give away your time and you want to achieve the best results and all that not at the expense of your health, so make a good investment and find your instructor.

4. Are certificates important? For quite some time we observe deregulation (equally in Poland and in other countries), that means, the instructors do not need to have any papers to be instructors. I do not judge such situation as either positive or negative – it is the way it is, and if the instructor highly cares for the ethics it doesn’t really matter. When choosing an instructor you should definitely pay attention to the instructor’s path of career, where he has been studying, what he has learned how long he has been an instructor, which places he he has been an instructor for, etc. The entire story tells a lot about the instructor and may be the determinant of what the instructor is like, because our history is the experience and made and repaired mistakes can teach us lessons.

5. What to pay attention to while trial stretching lesson? - Instructor’s body - body of a person who is working out is his showcase. Persons involved in stretching who know and apply all kinds of stretching are usually very slender and have long muscles, they are not "packed" because stretched muscles become longer, and isometric stretching makes deep muscles very strong and long, specific posture is created and it resembles a ballet body, but not too skinny.

- Interest in a new person in the class - the instructor should focus more for a moment on a new person in the class and definitely should be explaining carefully different exercises to the new person, not bypassing the other participants of the group for sure. In addition, it is necessary to conduct a short "interview" - the instructor should find out why the person came to the class, what the participant wants to achieve, what the problems are they went through injuries, etc.

- Proper and exact introducing of all exercises – how is the student suppose to know what to do and how, what muscles are used, what is the right posture? This is just why the student comes to classes, because he doesn’t have the knowledge, and the instructor apart from showing the exercises with the utmost care should also explain each exercise carefully, so you can perform almost any exercise without looking at the instructor.

- Approaching the trainee and correcting the performance - the instructor is not to work out together with the students and impose the pace in the classroom, but his role is to instruct the others. Therefore, the instructor should spend on each exercise some time and each person should be taken care of in reference to proper performance like: to improve, "push", reset the body position, recommend other exercise, if there is such a need or necessity.

- The language used by the instructor – instructor with the proper knowledge will use professional vocabulary when explaining the exercise, characteristic vocabulary for the nomenclature of the field. In addition, the trainer will be translate into understandable language such nomenclature, because he is well aware that most students may not understand the language. Examples:

- Muscle fascia; - Concentric and eccentric contraction; - Isometric stretching; - A reflex action; - Parasympathetic system; - Ischium; - The biceps femoris muscle; - Intervertebral space; 

These are just some of many examples of names or terms used in proper stretching classes.

- Differentiated approach - each student requires a different approach, because some students feel well when they hear a motivational shouting, some prefer whispering , others need to hear a nice word, for some a gaze is enough, and still others need to be left alone. Treating all the same way does not work and it is a mistake, because the instructors are for the others, not for themselves.

- Self-confidence - if during classes there appears hesitation, changing of an exercise during each performance, because "the other exercise might be better," and in fact the instructor doesn’t know what he wanted to do, it can only mean one thing - the instructor is not confident about his abilities or the lack of sufficient amount of trainings prevents him from proper conducting. The instructor is a person who has to know the field and dictate the mode of training and other exercises in a skillful manner without being dictatorial. Being confident is not equal to be arrogant, it is the flagship of experience and knowledge of the instructor.

- the feeling – during the stretching there are conditional and unconditional reflexes, often the instructor has to deal with crying, screaming, teeth grinding, etc. The trainer except from the need to tighten, hold tight the trainee, which requires a lot of strength, also has to have extreme touch (common sense) and that can be divided into two types:

a) physical - during the stretching a number of changes occurs, one of those may be a sudden tendons stiffening due to the proper nervous system functioning, then you must react in an appropriate manner;

b) mental - screams, shallow breath, crying, scratching, saying "enough" - with such reactions of students the instructor might have to deal with on a daily basis and just a feeling combined with the experience may lead the instructor to correct identification of the situation and he will be able to tell whether "enough" is really "enough" (and whether the pupils of an eye enlarged way too much - the phenomenon of pain - there are different reactions of the body, enlarged pupils are one of them) and then really pushing the student should be discontinued.

These are just some of the things that are worth noting, however, they show pretty well what analysis would be advisable to make a good choice when searching for a right instructor. Definitely it is good to be constantly updated about stretching and looking for information on stretching is necessary, because the more we know, the easier it is to verify someone else’s knowledge. Do not allow yourself to be a complete layman, because you can get into serious trouble, and it can affect both your body and mind, as I have mentioned before - cause irreversible effects.

ENJOY YOUR STRETCHING !!!




2 komentarze:

  1. Chciałabym poznać Twoją opinię o "resistance stretching" (natknęłam się na to na angielskim blogu więc nie znam poprawnej polskiej nazwy:-) ). Wydaje mi się to całkiem rozsądną koncepcją ale do specjalisty mi daleko :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ta forma "resistance stretching" jest stosowana w metodzie stretchingu PNF, o której dużo napisałam tutaj: http://nataliastretches.blogspot.com/2013/10/stretching-metoda-pnf-magia.html. Jest to metoda wysoce ceniona przez osoby, które są sztywne lub mają nadmiernie rozbudowaną tkankę mięśniową. W tej metodzie używamy oporu - to może być guma, ściana, druga osoba oraz siły mięśni naprzemiennie napierając i się rozluźniając, co powoduje, że mięsień mimo iż dostaje sygnał do kurczenia się to nie przez stawiany opór nie może wykonać pełnego skurczu przez co jakby się zwyczajnie poddaje/daje za wygraną i traktuje rozciąganie jako relaks przed ponowną próbą skurczenia się. Stretching z oporem jest takiego rodzaju oszukiwaniem układu nerwowego i zamiast wysyłać impuls, że się ciało rozciąga dostaje impuls, że ciało pracuje nad kurczeniem danego mięśnia. Często takie odwracanie myślenia niezmiernie pomaga w stretchingu.

    OdpowiedzUsuń